Hur och när fördelas efterarv?

Arv

Min mamma och pappa var gifta. Min pappa gick bort 2007.

Min mamma har ett barn från ett tidigare äktenskap.

Jag har inte "tagit" ut något från mitt arv från min pappa.

Min fråga är hur arvet kan tas ut, och när det kan tas ut?

Har jag rätt att ta ut något innan min mamma går bort?

Hur går det till för att ta reda på hur stor del av det som tillföll min mamma när min pappa gick bort jag har rätt till?

Vad händer om min mamma redan spenderat dessa pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du dels vill ha svar på hur din pappas arv kommer fördelas och om du har rätt att ta ut något arv innan din mammas bortgång.

Reglerna om arv finner vi i ärvdabalken (1958:637) och dessa tillämpas fullt ut i det ditt fall eftersom du inte nämner något om ett testamente som skulle reglera arvsfördelningen. För bodelning tillämpas reglerna i äktenskapsbalken (1987:230).

Ett äktenskap upplöses genom att den ena maken går bort eller genom äktenskapsskillnad (1 kap. 5 § äktenskapsbalken). Huvudregeln är att en bodelning ska ske när ett äktenskap upphör (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). En bodelning innebär att makarnas giftorättsgods läggs samman efter att avdrag från det totala värdet har gjorts för makarnas egna skulder och delas därefter på två (11 kap. 3 § äktenskapsbalken). Alla tillgångar som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Det som ska ingå i bodelningen är alltså giftorättsgodset (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). När din pappa gick bort ska alltså en bodelning ha gjort mellan honom och din mamma.

När en person går bort är det i första hand arvlåtarens avkomlingar som ärver enligt huvudregeln i 2 kap. 1 § ärvdabalken. Med avkomling avses främst barn och barnbarn. Släktingar i andra arvsklasser får bara ärva om arvlåtaren inte har några avkomlingar. En arvsklass måste alltså vara helt tom innan arvet går vidare till nästa arvsklass, vilket följer av principen om successio ordinum. Eftersom det inte framgår att du har några syskon från din pappas sida, så är du din pappas enda arvinge.

Eftersom din mamma lever och var gift med din pappa vid tidpunkten för hans bortgång så blir huvudregeln i 3 kap. 1 § ärvdabalken aktuell. Huvudregeln innebär att den efterlevande maken (din mamma) ärver före gemensamma barn (dvs du). Din mamma får därav fritt förfoga över ditt arv under sin återstående livstid, samtidigt som du har rätt till efterarv från din pappa. Efterarvet utgörs av en kvotdel som din mamma ärvde. Denne beräknas genom att man dividerar den del som din mamma ärvde, med den totala förmögenheten hon hade efter arvet (3 kap. 2 § ärvdabalken). Om vi exempelvis låtsas att din mamma ärvde 500 000 kr från din pappa, och hennes förmögenhet efter arvet uppgår till 2 000 000, så är efterarvskvotdelen 500 000/2 000 000 = 25%.

När din mamma går bort kommer efterarvet från din pappa först att räknas av från hennes kvarlåtenskap. Detta görs genom att man tar efterarvskvoten mot den egendom som din mamma har kvar vid sin bortgång. Din mamma har alltså ärvt en del från din bortgångne pappa med fri förfoganderätt vilket innebär att förmögenheten kan förändras. Om din mamma har ökat sin förmögenhet, så innebär kvotdelen att du kommer få ut en högre summa eftersom att du får ut 25% av en högre summa. Om förmögenheten däremot har minskat, så får du ut en mindre summa än vad du skulle fått om du fick ut ditt arv från din pappa direkt.

Som svar på din fråga om när du kan ta ut ditt efterarv så måste du vänta tills din mamma har gått bort innan du får ta del av ditt efterarv från din pappa. När din mor har gått bort har du således rätt att ta del av det efterarv som hon haft med fri förfoganderätt (3 kap. 6 § ärvdabalken). Därefter så kommer hennes kvarlåtenskap att fördelas lika mellan dig och din mammas andra barn eftersom ni båda är arvingar till din mor (2 kap. 1 § ärvdabalken). Det är då hälftendelning som gäller eftersom det inte finns något testamente som säger något annat.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor och om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att kontakta Lawline på nytt!

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare