FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll07/08/2017

Hur mycket underhållsbidrag ska barnens pappa betala?

Jag och min fd man har varit skilda i 4år. Vi har gemensam vårdnad. De första 3åren hade vi varannan vecka. Det sista året har han haft varannan helg. Torsdag kl 17 till måndag kl 08:00. Han betalar mig 1200kr i månaden för våra två barn 7år och 11år. Vi betalar gemensamt försäkringar, aktiviteter osv. Han lämnar bort dom ofta, och hotar mig att ta tillbaka varannan vecka om jag kräver mer pengar. Barnen vill vara hos mig och fortsätta vara hos sin far varannan helg. Har jag rätt till mer pengar? Han tjänar betydligt mer än mig, är sambo och bor billigare. Jag är helt ensam med en kallhyra på 10500kr Har en lön på 23400 innan skatt. Har ni några goda råd? Vad är han skyldig att betala mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom barnen inte bor varaktigt hos sin pappa så ska han betala underhållsbidrag till dem (7 kap. 2 § FB). Vad han ska betala i underhållsbidrag beror på barnens behov och er ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § FB). Enligt lagen är det inte du som har rätt till pengar utan barnen som har rätt till pengar från sin pappa för sin försörjning. Eftersom barnen är under 18 år blir det dock du som får pengarna och använda dem för barnens underhåll. Det är svårt för mig att säga om de har rätt till mer pengar eftersom det beror på vad de har för behov och vad deras pappa har för inkomst samt kostnader. Försäkringskassan har en bra räknesnurra som du hittar här, där kan du, eller ni gemensamt, kan beräkna vad som är ett rättvist underhållsbidrag. Där kan du också boka ett webbmöte med en handläggare på försäkringskassan för att få råd och stöd i frågan om underhållsbidrag.

Eftersom barnen är hos sin pappa varannan helg så får han göra avdrag med 1/40 av underhållsbidraget för varje helt dygn barnen är hos honom, under en kalendermånad. När barnen är där torsdag kl. 17:00 till måndag kl. 8:00 är det att se som 4 hela dygn och han får därför göra avdrag med 4/40 för varje helg (7 kap. 4 § FB).

Som jag tolkar det har ni i dagsläget inget avtal om boende, umgänge och underhåll. Jag skulle rekommendera dig att fundera på om ni borde försöka komma överens om ett skriftligt avtal för där ni reglerar vem barnen ska bo hos, hur umgänget ska se ut och hur mycket han ska betala i underhållsbidrag. Kommunen har en familjerätt dit ni kan vända er för t ex samarbetssamtal och få hjälp att skriva avtal kring dessa frågor för att undvika osäkerhet kring vad som gäller.

Hoppas detta var till hjälp!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare