FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/05/2018

Hur mycket ska jag köpas ut för?

Vi är gifta och ska skiljas. Vi äger en fastighet som är värderad till 2,8 milj. Inköpspriset var 1,5 milj. Vi har lån på bostaden på 2 milj. Har renoverat för ca 250 000kr. Hur mkt ska jag bli utköpt för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skatt finner man i Inkomstskattelagen (IL).

Det finns inga formella krav på hur man löser ut någon. Det brukar göras genom att huset värderas och en del motsvarande så mycket som ägs av dem som ska köpas betalas till den som ska köpas ut. Hur stor andel av husets värde du ska få beror som sagt på hur stor del av huset du äger. Om huset delas i en bodelning brukar makarna äga 50% var, men det är inte nödvändigtvis fallet. Om huset inte delats i en bodelning, dvs huset av någon anledning är enskild egendom äger du den andel som ni kommit överens om tidigare (oftast när ni köpte huset eller vid äktenskapsförord).

Det vanligaste är att huset delats i bodelningen och att ni då äger 50% var. När du blir utköpt ska hänsyn tas till skatt. Denna skatt räknas ut genom att man tar marknadsvärdet på huset minus inköpspriset, förbättringskostnader och mäklaravgifter för att få fram vinsten, sedan är 22% av detta skatten (44 kap 14 § IL). Om du ska bli utköpt för halva husets värde ska halva skatten dras sedan från beloppet du ska bli utköpt för. Tänk på att om en del av lånet står på dig, behöver du betala tillbaka din del av lånet och att det inte alltid bara går att "föra över" ett lån till någon annan. Detta är något ni måste diskutera med er bank.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare