Hur mycket ska gemensam dotter + särkullbarn ärva efter den efterlevande maken?

Hej,

Jag skall göra ett "enkelt" arvs skifte där 3 syskon skall ärva.Ett av dem är ensam dotter till senast bortgångne maken (hennes far). De två andra är tillsammans särkullbarn till tidigare bortgångna makan, deras gemensamma mor till alla 3.Dessa båda syskon avstod från arv enl. ÄB 3:9 när deras mor gick bort, men har nu rätt att få ut sitt arv (dödsbodelägare enl. senaste bouppteckningen.

Min fråga är om fördelningen kan ha sin riktighet i det som jag ser det.

Den som är ensamt barn(dotter) till senast bortgångne skall/bör ha 50% av kvarlåtenskapen, och samtliga 3 syskon skall/bör ha 1/3-del av 50%? D.v.s. 66,6%, 16,6 % resp. 16,6%? eller förenklat 66%, 17% resp. 17% ?

Tacksam för ett tydligt/enkelt svar innan jag/vi skickar in till banken för skifte/kontoavslut.

Jag gör detta för min fru som är en av de 3 dödsbodelägarna (ensam dotter till fadern)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då någon som är gift avlider ska det först göras en bodelning mellan makarna där all egendom delas upp. Detta gjordes då troligtvis när makan, modern, gick bort i ert fall. Eftersom makan och maken var gifta och särkullbarnen valde att avstå från sin andel i enlighet med 3:9 ÄktB fick maken behålla både sin egen OCH makans andel från bodelningen. Makans andel ärvde han med så kallad "fri förfoganderätt".

Nu när även maken, fadern, har gått bort ska både makans och makens andel fördelas mellan arvingarna. Man börjar med att separera på dessa två andelar, man räknar alltså ut hur mycket av hans tillgångar som egentligen är makans/moderns andel, och hur mycket som är hans. Makans andel ska fördelas lika mellan hennes tre barn. Makens andel ska däremot bara gå till den "ensamma" dottern eftersom detta är hans enda arvinge. Detta leder till att särkullbarnen får en tredjedel av arvet efter modern var. Den ensamma dottern får en tredjedel av arvet efter modern + hela arvet efter fadern.

Hur vet man då hur stor andel av tillgångarna som är arvet efter makan/modern när fadern gått bort? Jag ska försöka förklara ett exempel. A (modern) och B (fadern) är gifta. A går bort och det görs en bodelning mellan makarna. I bodelningen konstaterar man att A får 300 000 kr och att B får 200 000 kr. B ärver A:s andel med fri förfoganderätt och har totalt 500 000 kr. Av dessa 500 000 kr är tre femtedelar (3/5) A:s andel, två femtedelar (2/5 är B:s andel). Fem år senare går B bort. B har vid sin död tillgångar på totalt 750 000 kr. Av dessa 750 000 är fortfarande tre femtedelar (3/5) A:s andel och två femtedelar (2/5) B:s andel. Andelarna beräknas alltså proportionerligt efter hur det såg ut vid makans död. A:s andel är med andra ord 450 000 kr och B:s andel 300 000 kr. När man räknat ut detta kan arvet fördelas enligt det jag skrev ovan.

I ert fall skulle detta innebära att särkullbarnen + dottern ska dela på 450 000 kr efter modern, de får då 150 000 kr var. Därefter skulle dottern ärva 300 000 kr själv, efter fadern.

Hur mycket respektive barn ärver beror med andra ord dels på hur egendomen fördelats mellan makarna i bodelningen, dels på hur mycket som finns kvar i boet då maken, fadern, går bort.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga och att det var något förståeligt!

Med vänliga hälsningar

Hedvig JohanssonRådgivare