Hur mycket kommer efterlevande syskonbarn att ärva?

Hej! Min moster är änka utan egna barn eller särkullsbarn. Hennes man har syskonbarn. När mannen dig för närmare trettio år sedan fanns några hundra tusen. Min moster har förvaltat den summan väl och idag uppgår boet till 1,5 miljoner. Frågan är om mannens släkt ärver hälften av 1,5 eller hälften av boet enligt bouppteckningen efter maken?

Vänligen,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mannens släkt kommer att ärva den andel av den totala förmögenheten som de har rätt till utifrån förhållandena som rådde vid mannens bortgång. I praktiken innebär det att man undersöker hur stor andel (eller procent) av den totala förmögenheten som din moster hade efter att hon ärvt som utgjordes av mannens arv.

Var din mosters förmögenhet exempelvis 250 000, och mannens förmögenhet 150 000 vid hans bortgång innebar det att 37,5 % av hennes totala förmögenhet efter hans bortgång utgjorde den summan som hon fick ärva (250 + 150 = 400. 150/400 = 37,5 %). När mostern sedan går bort ska mannens släkt ärva 37,5 % av din mosters totala förmögenhet (det finns undantag, exempelvis om mostern minskat sin förmögenhet på ett otillbörligt sätt). Med andra ord beror svaret på hur stor förmögenhet din moster hade vid hennes mans bortgång.

Hoppas detta gav ett någorlunda tydligt formulerat svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare