FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll09/05/2018

Hur mycket kan man maximalt bli skyldig att betala i underhållsbidrag?

Hej,

Min man har haft en on night stand med en kvinna som nu påstår sig vara gravid med min man. Han har bett henne berätta vem hon är men hon vägrar. Oklart varför. Hon vill däremot behålla barnet och kommer, när det är fött begära faderskapstest och har sagt atthan kommer bli tvingad att försörja dem. Hela historien luktar lite finansiell utpressning, då hon verkar leva under miserabla förhållanden. Vi har det finansiellt mycket gott ställt och vill varken veta av kvinnan eller det eventuella barnet, om ett sådant nu skulle födas. Om det mot all förmodan skulle visa sig att barnet är min mans, hur mycket kan han bli skyldig i underhåll maximalt?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur mycket kan din man bli skyldig att betala i underhåll maximalt?
Regler om underhållsbidrag finns i 7 kap föräldrabalken. Inledningsvis kan sägas att om din man är barnets pappa är han skyldig att betala underhåll till barnet om barnet inte varaktigt bor med honom (7 kap 2 § föräldrabalken). Detta innebär att om barnet bor med mamman blir din man skyldig att betala underhåll. Frågan är då vad han maximalt kan bli skyldig att betala.

Hur stort underhållsbidraget blir beror på vilka behov barnet har och på hur föräldrarnas sammanlagda ekonomi ser ut. Jag kan inte ge ett exakt maxbelopp då det är så olika från fall till fall. Det finns alltså inget uttalat maxbelopp. Det som går att säga är att din man inte kommer att behöva betala mer än vad barnet har behov av. Med behov menas barnets basbehov så som mat, kläder, fritid, och hygien. Ett barns behov stiger med åldern. För att säga på ett ungefär: ett barn som är 0-6 år kostar cirka 2450 kr/mån, barn som är 7-12 år kostar cirka 3000 kr/mån och barn som är över 13 år kostar cirka 3500 kr/mån. Från beloppen dras barnbidraget av och individuella kostnader för barnet läggs på (t.ex om barnet har någon kronisk sjukdom och måste äta mediciner).

Om din man tjänar mer än kvinnan kan det alltså bli så att han får stå för största kostnaden för att täcka barnets behov. Ett tips om ni vill räkna själva är försäkringskassans hemsida som har en mall för beräkning av underhållsbidrag.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare