Hur mycket får övriga barn i arv när fadern har testamenterat allt till ett av barnen?

Mannen avlider. Har två barn med fru 1 och ett barn med fru 2. Såväl fru 1 som fru 2 är avlidna och tidigare bon skiftade och klara.

Mannen har testamenterat "all kvarlåtenskap" till Barnet A med fru 2.

Boet är 6 milj. Hur mycket får Barnen B och C med fru 1 vardera?

Disponibla kvoten 3 milj. Laglottsdel 3 milj.

Får Barnet A 3 milj som arvsdel och 1 milj som laglott

och barnen C och D 1 milj vardera.

eller

får Barnet A nöja sig med 3 milj och Barnen C och D delar på laglotten, 1,5 milj vardera?

Jag menar att A bara ska ha 3 milj, finns inget behov av laglottskydd (redan tillgodosett)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i Ärvdabalken (ÄB). Laglottsrätten innebär att bröstarvingar (barn, barnbarn o.s.v.) alltid har rätt till hälften av dennes legala arvslott, alltså hälften av vad barnet skulle ärva om inget testamente finns. (ÄB 7 kap. 1 §)

Om inte mannen i detta fall hade skrivit ett testamente om att hela kvarlåtenskapen ska tillfalla barnet A, så skulle varje barn ha tilldelats lika delar av arvet, alltså 1/3 var. (ÄB 2 kap. 1 §) Varje barns arvslott är därmed 2 milj. vardera. Detta innebär att varje barns laglott är 1 milj. Barnen B och C har därmed rätt att få ut 1 milj. var och barnet A har rätt till övriga 4 milj. i enlighet med testamentet.

Det spelar ingen roll att A:s laglottsskydd redan är tillgodosett
Laglottskyddet handlar om att bröstarvingar inte ska kunna göras helt arvslösa, men ett testamente ska ändå så långt som möjligt följas. För barnet A blir inte laglottsrätten aktuell eftersom denne ändå får ut mer än 1 milj. Du skulle kunna se det som att A får 2 milj. som arvslott och 2 milj. som testamentslott. För dennes syskon B och C spelar det ingen roll att A får ut mer än laglotten, de två har fortfarande inte rätt till mer än laglotten på 1 milj. vardera. Laglottsrätten är individuell och det fungerar inte så att B och C kan dela på A:s laglott eftersom A inte "behöver" den.

Sammanfattningsvis ska barnet A få 4 milj. och barnen B och C 1 milj. var.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare