Hur mycket får enda arvingarna ärva?

Min farbror dog för 12 år sedan och efter hans giftorättsskuld fanns det ca 350000 tusen kvar.i behållning. Sen i fjol dog hans fru och hade 45000 tusen kvar i behållning. Hur vet vi vad vi få ärva. Då vi är enda arvingarna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om din fråga hittar vi i Ärvdabalken (ÄB).

Jag förstår det som att din farbrors fru ärvde allt efter din farbror och att det som kvarstår av arvet nu när även hon har gått bort är 45 000 kr. Är det så att ni är de enda arvingarna är huvudregeln att det är ni som får ärva allt efter det att skulder har räknats av på kvarlåtenskapen, 2 kap. 2 § ÄB.

Viktigt att tänka på är dock att din farbrors fru kan ha upprättat ett testamente där hon valt att ge sitt arv till något annan. Är detta fallet kommer ni bli tilldelade testamentet innan detta sker för att få möjlighet att jämka det inom sex månader om ni tror att det skulle vara några felaktigheter med det, 14 kap. 4–5 §§ ÄB.

Finns det inget testamente kommer ni få ta del av arvet så snart bouppteckningen är färdig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och du är välkommen att höra av dig igen. Om det skulle uppstå några problem med processen kan ni anlita en jurist på Lawlines egna byrå så hjälper vi er. Hör i så fall av er till mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se, så återkommer jag med prisuppgift. Lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare