Hur mycket böter för ringa narkotikabrott?

Har en fråga jag har olovligen innehaft 2,64 gram amfetamin lagrum 1$ st 6 P och 2$ narkotika strafflagen (1968:64 fick 11800 stämmer detta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du hade ett innehav på 2.64 gram så klassas detta som ett ringa narkotikabrott. Det är därav i linje med 2 § Narkotikastrafflagen att du döms till böter.

Åklagarmyndigheten har gjort en sammanställning du kan hitta här där det framgår att påföljden för 2.5 -3 g amfetamin ligger på 100-110 dagsböter.

Det beskrivs i 25 kap 2 § BrB att antalet dagsböter ska uppgå till minst 30 och högst 150 stycken.

Hur stora dessa dagsböter är kan variera mellan 50 till 1000 kr per dagsbot. Dagsbotens storlek görs utefter en skälighetsbedömningen med hänsyn till den tilltalades inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt.

Det innebär att dina dagsböter låg på mellan 107 kr och 118 kr per dagsböter vilket låter skäligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare