Hur mycket ärver min far när hans fru dog och hur mycket har särkullbarnet rätt till nu när pappa är borta?

Min far avled før tre veckor sedan. Hans fru dog før två år sedan och hon hade ett barn sen førr. Hur mycket ärver min far när hans fru dog och hur mycket har särkullsbarnet rätt till nu när pappa är borta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din far har avlidit. Innan dess har även hans fru avlidit. Du har nu frågor kring din fars samt hans hustrus barn arvsrätt efter hennes död. Bestämmelser om arvsrätt återfinns i Ärvdabalken 1958:637 (ÄB).

Arvslott för din far

Din far och hans hustru hade inga gemensamma barn. Utgångspunkten är då att makar ärver varandra med full äganderätt enligt 3 kap 1§ ÄB. Såvida inte din far och hans hustru har upprättat ett inbördes testamente som reglerar annat, hade din far rätt till hälften av sin hustrus kvarlåtenskap vid hennes bortgång.

Arvslott för särkullbarnet

Vad gäller särkullbarnet finns två möjliga utfall. Det kan vara så att hen avstått sitt arv i samband med hennes mors bortgång (3 kap 9 § ÄB). Särkullbarnet har då istället rätt att få ut sin del nu när din far har avlidit. Hur mycket särkullbarnet har rätt att få ut i arv, beror på om din far har ärvt sin hustru med fri förfoganderätt eller full äganderätt. Har din far ärvt med full äganderätt har särkullbarnet rätt till sin laglott, dvs. hälften av sin arvslott (7 kap 1 § ÄB). Har din ärvt med fri förfoganderätt (som innebär att han fritt har rätt att disponera och utnyttja kvarlåtenskapen efter sin hustru men inte testamentera bort den) beräknas istället storleken på arvet för särkullbarnet efter en kvotdel.

Ex. Din far hade tillgångar på 100,000 vid hans hustrus bortgång. Han ärvde 50,000 efter henne med fri förfoganderätt. Kvotdel= 50,000/100,000= 1/2. Vid faderns bortgång har särkullbarnet rätt till efterarv efter sin mor (3 kap 2 § ÄB). Efterarvets storlek beräknas utifrån kvotdelen, dvs. hälften av din pappas tillgångar skulle tillfalla särkullbarnet i ovanstående exempel.

Sammanfattningsvis

Arvslotten för din far och särkullbarnet är beroende av under vilka omständigheter din far har ärvt sin hustru (full äganderätt eller fri förfoganderätt). Att ärva med full äganderätt inskränker särkullbarnets arvsrätt så att hen enbart har rätt till laglott (hälften av sin arvslott). Att ärva med fri förfoganderätt gör istället att särkullbarnet har rätt till efterarv vid din fars bortgång (om inte hen väljer att få ut sitt arv efter modern direkt).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare