Hur mycket ärver jag efter min far?

Min far som jag aldrig träffat har avlidit. Jag har med anledning av bouppteckning kontaktats av en halvsyster. Enligt uppgift ägde min far en fastighet som tidigare stått på hans numera avlidna hustru, min halvsysters mamma. Min fråga är hur stor blir min del av arvet efter min far. Enligt min halvsyster har jag rätt till 1/4 av arvet, stämmer detta? Inga andra arvingar finns.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar hur stor din del av arvet efter din far blir när det är du och din halvsyster som är de enda arvingarna. Här under går jag igenom hur arvet ska fördelas och hur stor del av arvet du har rätt till. Reglerna som avgör hur arvet fördelas finns i ärvdabalken (ÄB).

Arvet

Om en person som dör har två barn ska barnen som utgångspunkt ärva hälften var. Som utgångspunkt har du alltså rätt till hälften av arvet efter din far. (2 kap. 1 § ÄB)

Vad som gör det lite mer komplicerat i ditt fall är att din far har en numera avliden hustru. Vad det innebär är att din far med största sannolikhet fick ta över hela hennes kvarlåtenskap när hon dog. Det fick din far göra förutsatt att hans hustru inte hade något testamente och att hon inte heller hade några barn som inte var hennes och din fars gemensamma. (3 kap. 1 § ÄB)

Om de antaganden jag gjorde ovan stämmer har din halvsyster nu rätt till efterarv efter sin mamma. Det betyder att hälften av din fars bo ska tillfalla din halvsyster på grund av efterarvsrätten. (3 kap. 2 § ÄB)

När det både finns rätt till efterarv och en rätt till arv som i ditt fall ska efterarvet beräknas först. Det innebär att din halvsyster direkt har rätt att få hälften av er fars bo på grund av hennes efterarv. Först därefter går det att beräkna vad du och din halvsyster har rätt att få i arv efter er far. Ni har då rätt till hälften var av vad som kvarstår. Sammanfattningsvis får du alltså 1/4 av arvet och din syster 3/4.

Slutsats

Det stämmer att du har rätt till 1/4 av arvet. Anledningen till att andelen blir mindre än hälften är eftersom din halvsyster utöver arvsrätt efter er far också har rätt till efterarv efter sin mamma.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare