Hur lösa oenighet om lägenhet med den andre sambon?

Ska separera från min sambo .

Vi äger en bostadsrätt tillsammans - 50% vardera. Jag vill bo kvar och lösa ut min sambo.

Har jag rätt att bo kvar ?

Kan min sambo tvinga fram en försäljning ?

Mäklare har varit här och värderat bostadsrätten ( på uppdrag av vår gemensamma bank ). Min sambo tycker värderingen är för låg .

Hur går jag vidare ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En bodelning av samboegendom fördelas samborna emellan med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde. Jag förutsätter härmed att ni inte har skrivit ett samboavtal, men du får gärna upplysa mig om ett sådant finns.

I och med att ni äger bostadsrätten tillsammans, till hälften var, föreligger ett samägande av den (1 § samäganderättslagen (SamägarL)).

Jag har uppfattat det som att du vill bo kvar i lägenheten och därmed "köpa ut" din sambo. I regel kan en samägare begära att samäganderätten ska säljas (6 § SamägarL). I detta fall skulle din sambo alltså kunna begära att den säljs genom ansökan till tingsrätten. Ett sätt att "komma runt" denna regel är att se vilken sambo som bäst behöver bostaden. Denne har i sådant fall rätt att få egendom på sin lott genom avräkning (16 § 2 st. Sambolagen (SamboL)) eller betalning (17 § SamboL). Detta sker med hänsyn till omständigheterna i övrigt och om det kan anses skäligt. Behovsprövningen skiljer sig åt och är bedöms i varje enskilt fall. Den som bedöms bäst behöva bostaden kan exempelvis vara en gravid kvinna eller den som huvudsakligen skall ha vårdnaden av gemensamt barn. Även möjligheterna att hitta ny bostad kan tas i beaktning vid denna prövning.

Vem kan ni vända er till?

Ifall sambor inte kommer överens kring bodelningsfrågor, kan de vända sig till en bodelningsförättare (26 § SamboL och 17 kap. 1 § äktenskapsbalken). Processen startas igång genom att någon av samborna gör en ansökan till behörig domstol (tingsrätt). Domstolen kommer därefter att tilldela en bodelningsförättare i karaktär av en advokat som har till uppgift att vara objektiv. Jag råder dig i första hand att försöka komma överens med din sambo på bästa sätt. I andra hand blir en ansökan till tingsrätten aktuell, där du eventuellt har bättre rätt till bostaden. I sista hand kan ni anlita en bodelningsförättare.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare