FrågaARKIVÖvrigt03/04/2023

Hur läser man ett NJA-fall som inte finns tillgängligt för alla på internet?

Hej! Jag skulle vilja läsa NJA 1977 s 168. Har googlat - hittar en massa rättsfall men inte det. Vet ni var man kan få tag på det rättsfallet, även om man som jag inte abonnerar på sådana skrifter mm? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett NJA-fall innebär att det är tal om ett avgörande från Högsta domstolen. Jag har nu också sökt på internet efter det rättsfall du nämner men jag kan inte heller hitta det. Alla NJA-fall finns nämligen dessvärre inte publicerade på internet för vem som helst att läsa. På lagen.nu finns till exempel enbart avgöranden från Högsta domstolen från 1981 och framåt. Alla avgöranden publiceras dock alltid i bokform, i tidskriften Nytt Juridiskt Arkiv.

Därför är mitt råd till dig att du vänder dig till ett bibliotek för att se om de har Nytt Juridiskt Arkiv från det aktuella året att tillgå. De kan på så vis ha tillgång till det avgörande du letar efter antingen i bokform eller möjligtvis ha tillgång till en databas som innehåller avgörandet.

Om du vill läsa mer om avgöranden från Högsta domstolen kan du göra det på domstolens hemsida.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare