FrågaARKIVÖvrigt01/02/2024

Det kommer ett förslag på mail

Hej jag jobbar som kurator på ett högstadie. Jag hade en ungdom som var ny i kommunen. Hon hade en tid på ungdomsmottagning och sedan fick ett recept utskrivet. Hon är 13 år gammal och bor i familjehem. Jag visade henne vart apoteket låg då hon inte visste, hon hade glömt sitt leg. Apoteket undrade om jag kunde intyga att hon är hon. Jag sa ja och angav mitt personummer. hon är 13 och har rätt till sin integritet tänkte jag, Socialtjänsten tycker det var fel. vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ånyo vänder dig till oss på Lawline,

Det finns egentligen ingenting i din nya information som föranleder någon annan bedömning ifrån min sida. Jag har dock ett förslag, vilket kommer i ett separat mail.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare