FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt22/07/2022

Hur långt sträcker sig en förvaltares behörighet gällande köp av tv och köksredskap?

Hej! Jag har en förvaltare och jag ska få pengar från ett försäkringsbolag. Får jag begära att jag få ta pengar därifrån eftersom det är jag som lider pga sjukdom och jag vill handla en tv och köksredskap?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Jag tolkar det som att du vill veta hur långt en förvaltares behörighet sträcker sig gällande köp av en tv och köksredskap.

Påföljden av att ha en förvaltare

Reglerna kring förvaltarskap finns i föräldrabalken. Förordnas ett förvaltarskap tar förvaltaren över huvudmannens rättshandlingsförmåga inom vissa specifika områden. Förvaltaren har då inom ramen för förvaltaruppdraget ensam rådighet över din enskilda egendom, samt företräder dig i alla angelägenheter som omfattas av uppdraget (11 kap. 9 § föräldrabalken). Det kan alltså handla om både personliga angelägenheter såväl som ekonomiska. Vad som ingår i just förvaltaruppdraget för dig framgår inte av din fråga och därför är det aningen svårt att besvara den. Som huvudregel gäller i alla fall att om du exempelvis köper varorna, kommer rättshandlingarna bli ogiltiga om inte förvaltaren godkänner dem.

Undantag från huvudregeln

Värt att nämna är att fastän du har förlorat din rättshandlingsförmåga har du inte blivit omyndigförklarad. Du har därför somliga rättigheter kvar, såsom att att rösta i allmänna val, gifta dig, ingå anställningsavtal, upprätta testamente, bestämma om behandling inom sjukvården, boende med mera (11 kap. 8 § föräldrabalken).  I somliga fall ingår inte försäkring i förvaltarens förfogande, vilket innebär att du får använda de pengarna till att köpa tv:n och köksredskapen, men det är som sagt beroende på vad som ingår i just din förvaltares uppdrag.

Sammanfattningsvis

Som huvudregel är det förvaltaren som bestämmer över juridiska angelägenheter i ditt liv, men undantag finns.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare