FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/07/2022

Hur långt sträcker sig en förvaltares behörighet?

Jag har två frågor angående min sons rättigheter då han har förvaltare. Sonen har tidigare haft personlig assistans men den har tagits bort av förvaltaren för drygt 4 år sedan. Under denna tid har jag hjälpt sonen dygnet runt med hans behov. Jag har bett förvaltaren att ansöka om personlig assistans igen då det är uppenbart att sonen behöver det. Förvaltaren vill dock inte göra det. Min första fråga är, kan sonen i detta läge själv ansöka om personlig assistans? Den andra frågan är, kan förvaltaren hindra sonen att ansöka om green card/medlemskap i annat land?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Jag tolkar det som att du vill veta hur långt en förvaltares behörighet sträcker sig gällande ansökan om personlig assistans och ansökan om green card i ett annat land.

Påföljden av att ha en förvaltare

Reglerna kring förvaltarskap finns i föräldrabalken. Förordnas ett förvaltarskap tar förvaltaren över huvudmannens (din sons) rättshandlingsförmåga inom vissa specifika områden. Förvaltaren har då inom ramen för förvaltaruppdraget ensam rådighet över din sons enskilda egendom, samt företräder din son i alla angelägenheter som omfattas av uppdraget (11 kap. 9 § föräldrabalken). Det kan alltså handla om både personliga angelägenheter, såväl som ekonomiska. Vad som ingår i just förvaltaruppdraget för din son framgår inte av din fråga och därför är det aningen svårt att besvara den. Som huvudregel gäller att om din son exempelvis ansöker om något av det du har nämnt ovan, kommer rättshandlingarna bli ogiltiga om inte förvaltaren godkänner dem.

Undantag från huvudregeln

Värt att nämna är att fastän din son har förlorat sin rättshandlingsförmåga har han inte blivit omyndigförklarad. Han har därför somliga rättigheter kvar, såsom att att rösta i allmänna val, ingå anställningsavtal, upprätta testamente, bestämma om behandling inom sjukvården och boende med mera (11 kap. 8 § föräldrabalken). Gällande personlig assistans, har det förekommit fall i domstolen där huvudmannen fick personlig assistans, utan sin förvaltares medverkan. Du kan läsa om fallet här. Gällande green card, skulle jag rekommendera dig att läsa om vad som gäller för att få det i just det landet.

Sammanfattningsvis

Som huvudregel är det förvaltaren som bestämmer över juridiska angelägenheter i din sons liv, alltså både gällande ansökan om personlig assistans och green card. Dock har din son fortfarande en viss självständighet kvar. Som jag nämnde ovan finns det ett rättsfall gällande personlig assistans, där förvaltaren exempelvis inte kunde hindra att huvudmannen skulle få personlig assistans. Undantag finns alltså.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare