Hur långt efter kan man begära bodelning?

Hej

Jag ska nu flytta in till min pojkvän i hans hus. Hans ex flyttade ut för 2 månader sedan och tog då saker med sig ( både hans sen innan de träffades samt hennes, huset var hans innan de träffades och står bara på honom), nu när hon fått veta att jag ska flytta in så har hon sagt att det ska göras en bodelning. Min fråga är nu, hur långt efter kan man begära bodelning?

Ska även berätta att han erbjöd att hjälpa henne flytta och då dela upp sakerna, som hon absolut inte var intresserad av att göra. Hon flyttade när han var borta och hade redan stuckit när han pratade om detta via telefon med henne.

Vågar jag ta dit mina saker?

Hon har inte hjälpt till mer än 10% ekonomiskt under deras tid ihop och när hon lämnade hade de räkningsskulder på över 80 000kr som han har betar av själv nu.

Vi har suttit och läst om sambolagen men blir inte klokare i vår fråga.

Tacksam för hjälp.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du har alldeles rätt att det är sambolagen som blir direkt tillämplig i detta fall då din pojkvän och exflickvän inte har varit gifta. Dessutom antar jag att deras tidigare förhållande uppfyllde kriterierna för att de ska ansetts vara som sambor enligt 1 § SamboL.

En bra regel att känna till i samboL är den som framkommer i 9 §. Regeln innebär att det går att avtala om att bodelning inte ska ske, eller att viss egendom inte ska ingå i en eventuell bodelning.
I dina uppgifter framkommer det inte om din pojkvän och hans ex har ett sådant avtal, därför antar jag att ett sådant samboavtal inte finns.

Hur långt efter kan man begära bodelning?
Enligt 8 § SamboL ska det ske en bodelning om någon av samborna begär det. Bodelningen ska skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena från den dag som samboförhållandet upphörde, den s.k. "kritiska dagen". En sådan begäran om att bodelning ska ske ska framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphörde, se 8 §. Vid bedömningen när din pojkväns och hans ex samboförhållande avslutades gör jag bedömningen att deras förhållande kan anses som avslutat i och med att hon flyttade ut från pojkvännens bostad. Denna bedömning gör jag med stöd av 2 § 1 st. 2 p. SamboL.

Du skriver att exflickvännen flyttade ut för två månader sen vilket skulle innebära att hon fortfarande har möjlighet att begära bodelning.

Vilken egendom kommer att ingå i bodelningen?
I en bodelning är det samboegendomen som ska delas. Med uttrycket egendom menas dels sambornas bostad och deras bohag (det som inte är bostaden, ex. möbler och hushållsmaskiner m.m.).

Huvudregeln vid en bedömning om egendom ska anses som samboegendom eller inte är beroende på om bostaden eller bohaget förvärvats (införskaffats) för gemensam användning.

Bostaden
I dina uppgifter berättar du att huset står i din pojkväns namn samt att huset var hans innan de träffades. Som jag tolkar dina uppgifter borde hans införskaffande av sin fastighet inte utgöra samboegendom. Detta förutsatt att han inte köpte huset i syfte för att han och exflickvännen gemensamt skulle bo där. Denna tolkning går i linje med lagmotiven till sambolagen, se prop. 1986/87:1 s.257: "Vad en sambo har förvärvat före samlevnaden kan normalt inte anses ha förvärvats för gemensam användning. Endast om förvärvet har skett i nära anslutning till att samlevnaden har inletts kan det ibland anses att det skett för att egendomen skulle användas gemensamt.".

Bohag
Angående frågan om din pojkvän och hans tidigare partners bohag ska anses utgöra samboegendom beror det lite på omständigheter i övrigt. Om egendomen i fråga faller under undantagsreglerna i 4, 6, 7 §§ SamboL ska bohaget inte anses som samboegendom. Dessutom spelar det även roll om bohaget som ovan nämnt förvärvats för gemensam användning. Om exempelvis din pojkvän hade köpt en soffa sen tidigare och sedan använt denna soffa som inredning när han och exflickvännen bodde tillsammans, så ska denna soffa inte betraktas som att den förvärvats för gemensam egendom. Soffan är då att betrakta som din pojkväns enskilda egendom som inte ska ingå i en bodelning.

Sammanfattning
Din pojkväns tidigare flickvän har högst troligt en rätt att begära bodelning enligt 8 § SamboL. Det är däremot oklart vilken egendom som ska ingå i denna bodelning. Jag gör bedömningen med bakgrund av dina uppgifter att din pojkväns hus förmodligen inte kommer ingå i en bodelning, gällande bohaget beror det lite på omständigheter i övrigt.

Hoppas detta var svar på din fråga.

Vänliga hälsningar, Josef Lindström Habta.

Josef Lindström HabtaRådgivare