FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt09/05/2021

Hur länge varar underhållsskyldigheten för barn?

Min mans son 19år. Blivit utkastad från skolan men börjat igen. Han håller på med kriminella saker, samt droger. Stjäl saker i vårt hem ofta som han säljer. Vad är hans pappas skyldigheter när det gäller försörning och boende. Vi har andra barn i hemmet som inte ska behöva växa upp med detta. Socialen har inte varit till någon hjälp. Dom tyckte att jag skulle flytta med dom andra barnen. Splittra en familj. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underhållsskyldigheten upphör som huvudregel när barnet nått 18 år av ålder. Undantaget från detta är om barnet därefter går i grundskola, gymnasium eller annan liknande grundutbildning. Försörjningsplikten gäller dock som längst tills barnet har fyllt 21 år, vilket framgår av 7 kap. 1 § 2 st. i Föräldrabalken.

Om din mans son studerar finns det alltså ingen laglig väg att undvika denna underhållsskyldighet. Skulle du vara orolig för att dina barn blir påverkade av situationen är det just socialnämnden i er kommun som du ska vända dig till, men eftersom att denna underhållsskyldighet är så pass långtgående finns det troligen inte så mycket de kan göra annat än att erbjuda familjerådgivning så att ni förhoppningsvis kan komma till bukt med problemet.

Utan att veta vilken kommun du bor i man jag föreslå att ni kollar upp nämre kring just familjerådgivning på 1177.se. Hoppas att ni finns någon lösning på ert problem och om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare