Hur länge syns dina domar i belastningsregistret?

Hur långt tillbaka i tiden kan fotpoliser se tidigare brott i sina datorsystem?

En bekant till mig blev dömd några småbrott, det senaste blev gallrat för 10-15 år sedan, men när han blev rutinkontrollerad i trafiken för ett tag sedan i en helt annan stad än den han växte upp i blev han väldigt illa behandlad av trafikpolisen som också antydde att dom kände till vilken buse han var i sin ungdom. Om min kompis inte förekommit i belastningsregistret på över 10 år och inte heller funnits i misstankeregistret, hur kunde dessa poliser känna till hans kriminalhistoria? Det var uppenbart att stämningen ändrades när dom hade slagit upp hans personuppgifter på sin telefon.

Är det inte ett lagbrott att ha kvar dessa uppgifter? Syns dessa uppgifter resten av livet?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge en uppgift kan finnas kvar i belastningsregistret beror helt på vad det är för typ av uppgift. Gallring av sådana uppgifter regleras i lag om belastningsregistret. Då jag inte känner till vilka brott din kompis har begått eller när de begicks kommer jag att generellt svara på din fråga.

Huvudregelregeln
En huvudregel som är bra att känna till är att vissa uppgifter kan finnas kvar i belastningsregistret längre än den tid som de generellt ska vara kvar och detta beror helt på om personen begår mer brott (18§ Lag om belastningsregistret). Om man döms ytterligare för ett brott innan den fristen för gallringstiden löpt ut, då finns båda punkterna kvar tills den senaste punkten gallrats bort. Däremot kan en uppgift inte finnas kvar längre än 20 år i belastningsregistret (18§ 2st. Lag om belastningsregistret). Penningböter är den enda uppgiften som inte får en längre tidsfrist i belastningsregistret på grund av andra brott som man begår senare (18§ 2st Lag om belastningsregister).

Tidsfristerna för olika brott finns att hitta i 17§ Lag om belastningsregister. Majoriteten av uppgifter som når belastningsregistret finns kvar där i 10 år om personen i fråga är vuxen och fem år om personen är under 18 år gammal.

Lagbrottet
Om en myndighet, som polisen, bryter mot dessa regler om gallring av uppgifter så ska det anses vara ett lagbrott. Detta kan innebära att de blir skadeståndsskyldiga mot personen som lider skada av lagbrottet, i detta fall din kompis (20§ Lag om belastningsregistret). Skadeståndet ska motsvara den skada och kränkning av den personliga integriteten som orsakats av behandling av personuppgifter på de sätt som strider mot lagen (7kap 1§ Brottsdatalagen).

Sammanfattning
Det beror helt på vilka typer av brott som din kompis har begått och när det senaste brottet begicks. Men i de fall polisen haft uppgifter om honom som enligt lag ska vara gallrade så kan de bli skadeståndsskyldiga i förhållande till den kränkning och skada som de orsakat honom.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare