FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/08/2020

Hur länge står en dom kvar i belastningsregistret

Hej, 2011 blev jag dömd för grov misshandel i Finland. Domen blev 18 månader villkorligt samt dagsböter. Hur länge står domen kvar i belastningsregistret? Med vänlig hälsning, JT

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge ett brott finns kvar i belastningsregistret:

Hur länge ett brott står i belastningsregistret beror på vilket straff personen har dömts till. Påföljden böter finns kvar i belastningsregistret i fem år efter domen enligt 17§ p.9 Lag om belastningsregister. Är påföljden fängelse kommer det finnas kvar i belastningsregistret i 10 år efter frigivning enligt 17§ p.1 Lag om belastningsregister. Är påföljden villkorlig dom står det kvar i belastningsregistret i 10 år efter det att personen i fråga blivit frigiven enligt 17§ p.4 Lag om belastningsregister.

Vänligen,

Andrea VrcicRådgivare