FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/04/2018

Hur länge ska man betala underhållsbidrag?

Hej jag undrar hur länge jag måste betala underhållsstöd till socialen när min son bor på familjehem .han är 18 år och går inte i gymnasium

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underhållsstöd är det staten betalar ifall en förälder inte kan betala sitt underhållsbidrag. På din fråga verkar det som att du vill veda hur länge du ska betala. Det du betalar kallas underhållsbidrag. Underhållsbidrag regleras i Föräldrabalken (FB). Underhållsbidrag betalas fram till barnet fyllt 18 år eller 21 om barnet fortfarande går i skolan, på gymnasiet eller liknande (7 kap 1 § 2 st FB). Efter som att din som inte går i skolan och är 18 behöver du därför inte betala något underhållsbidrag.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare