Hur länge ska jag fortsätta betala hyra vid separation?

Hej! Hur länge ska jag fortsätta betala hyra vid separation? Båda står på kontraktet men min fd sambo ska bo kvar. Hyresvärden säger att jag är skyldig att betala i tre månader vilket det tydligen tar innan min del är uppsagd. Stämmer detta? Får jag då också rätt att bo i lägenheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Bestämmelser om vad som gäller vid hyra regleras i 12 kap jordabalken (JB). Detta kapitel brukar även informellt kallas för hyreslagen.

Hyreskontraktet
Det stämmer att du är skyldig att betala hyran till dess att din del av kontraktet är uppsagt. Av frågan framgår att uppsägningstiden är 3 månader och hyresvärden kan således kräva dig att betala hyran för dessa 3 månader.

Eftersom du fortfarande står på kontraktet tills uppsägningstiden gått ut har du även rätt att bo i lägenheten. Under uppsägningstiden ansvarar du för vad som vanligen ankommer dig som hyresgäst.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare