FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/06/2018

Behöver jag betala underhåll till mitt barn vid utlandsstudier?

Min dotter är nu färdig med naturvetenskaplig gymnasieutbildning. Hon är 19 år. Har jag fortsatt underhåll att betala varje månad? Om ja, vad gäller om min dotter börjar studera utomlands i höst och inte längre bor hos andra föräldern?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om underhållsskyldihet regleras i Föräldrarbalken (FB).

7 kapitelet
I Förädrarbalkens 7:e kapitel reglas en förälders underhållsskyldighet, både hur den ska genomföras och under vilken period det ska betalas ut. För att besvara om när din betalningsskyldighet upphör räcker det att utläsa den 1§ 2st (se här) som kan summeras på följande vis; Huvudregeln är att underhållsskyldigheten upphör när ditt barn har fyllt 18 år. Dock finns det en undantagsbestämmelse att om barnet forfarande bedriver studier på grundskolan, gymnasiet eller annan jämförlig utbildning fortgår underhållsskyldigheten tills barnet fyllt 21 år.

High School utomlands
Från praxis så har det framgått att studera på High School utomlands inte kan likställas som annan jämförlig utbildning vilket betyder att du inte kommer att behöva betala underhållsbidrag under denna tid trots att barnet är under 21 år.

Slutsats
Ditt underhållsbidrag har upphört i och med att din dotter är över 18 år gammal samt att hon inte längre bedriver studier på gymnasienivå eller annan jämförlig utbildning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare