FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/05/2019

Hur länge kan man få underhållsstöd?

Hej! Får man underhållsstöd till och med månaden man fyller 18?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De regler som berör rätten till underhållsstöd finns i Socialförsäkringsbalken (SFB).

Ja, underhållsstöd lämnas som huvudregel till och med månaden som barnet fyller 18 år (SFB 18 kap 13 § andra stycket).

Ett barn som är under 18 år kan få rätt till underhållsstöd som lämnas av Försäkringskassan om barnets föräldrar inte bor tillsammans. Vidare finns det krav på att barnet ska vara folkbokfört och bo varaktigt hos den av föräldrarna som ansökt om underhållsstödet. Föräldern måste vara bosatt i Sverige. Om barnet är under 18 år måste föräldern vara barnets vårdnadshavare (SFB 17 kap 2 §, 18 kap 2 §, 18 kap 4 §).

Efter att barnet fyllt 18 år finns en möjlighet att få förlängt underhållsstöd vilket ges som längst till och med juni månad det år barnet fyller 20 år (SFB 18 kap 14 § andra stycket). Huvudsakliga kriterier för att få förlängt underhållsstöd är att personen studerar i grundskole- eller gymnasienivå på heltid, att personen bor hos en av föräldrarna eller tidigare vårdnadshavare, samt inte är gift (SFB 18 kap 6 §).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Ställ gärna en ny fråga om du har fler funderingar.

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare