FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/10/2020

Hur länge finns pricken kvar i belastningsregistret vid rattfylla?

Jag fick böter för rattfylleri i år, hur länge sitter pricken kvar i mitt register?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till Lag (1998:620) om belastningsregister, nedan kallad LBR. Lagen reglerar bland annat hur länge olika brott finns med i belastningsregistret innan de tas bort (så kallad gallring).

Av 17 § punkt 9 LBR framgår det att bötesstraff finns kvar i belastningsregistret i fem år efter den tidpunkt då boten delades ut. Du kommer alltså bli av med pricken i belastningsregistret under år 2025.

Du kan läsa mer om gallringsreglerna på Polisens hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Mvh

Sanna WallRådgivare