FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/11/2023

Hur länge finns en uppgift i belastningsregistret kvar?

Hej hur länge finns en i belastningsregistret om en är dömd för 100 timmars samhällstjänst? För misshandel.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar hur länge en uppgift i belastningsregistret finns kvar. Vad som gäller kring belastningsregister finns reglerat i lag om belastningsregister (LBR), vilket jag kommer använda mig av för att besvara din fråga.

Vad är ett belastningsregister?

Först och främst kan det vara bra att veta vad ett belastningsregister är för något. Man kan kortfattat sammanfatta det som ett register som innehåller information om man har begått brott eller inte.

Hur länge finns dessa uppgifter kvar?

En uppgift i ens belastningsregister finns inte kvar i all evighet, utan försvinner efter en tid. Denna tid bestäms dock utifrån vilken påföljd man dömts för. Du nämner att du blivit dömd till samhällstjänst, vilket är en påföljd som inte är självständig utan som ska kombineras med antingen skyddstillsyn eller villkorlig dom.

Av 17 § fjärde punkten LBR framgår det att sådana påföljder gallras, d.v.s. “försvinner” tio år efter det att domen meddelades. Detta innebär att om du fått domen detta året (2023), så kommer uppgiften om brottet finnas med till och med samma månad år 2033.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare