Hur länge får man parkera om det inte finns någon skylt?

Har parkerat husvagnen på en parkering vid vårt villaområde där det varken finns rutor eller skylt (inte heller in till området). nu har jag fått böter där det hävdas att jag bara får stå 24 timmar.

Vad gäller när det inte finns någon skylt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om det bara finns en "P-skylt", och inget annat anges, innebär det att parkering är tillåten i 24 timmar. Grundregeln med 24 timmars parkering i följd gäller endast på helgfria vardagar (utom dagar före sön- och helgdag). Om det inte finns någon skylt alls kan det även bero på att parkeringen tillhör en så kallad zonparkering och att P-skylten finns placerad någon annanstans i närheten.

Skulle det vara så att det inte finns någon skylt alls innebär det att parkeringen är oreglerad. Det skulle dock kunna vara så att en generell 24-timmarsregel finns reglerad i kommunens lokala trafikföreskrifter, men då jag inte vet vilken kommun du befinner dig i kan jag således inte svara på frågan.

Vad du kan göra är att be parkeringsbolaget du fått boten ifrån att specificera vart informationen om 24-timmars parkering står någonstans.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare