FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/04/2018

Hur länge är jag underhållsskyldig mot mitt barn?

Hej!

Min dotter fyller 20 år i december och går ut gymnasiet denna termin. Hon bor, sedan 8 månader på heltid, med sin pojkvän som arbetar heltid i egen bostad på annan ort. Hon kommer att läsa klart gymnasiet på folkhögskola/distans och önskar bli försörjd av mig fortsättningsvis. Måste jag göra detta enligt FB? Hon har redan gått ett extra år i skolan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I fråga om underhållsskyldighet till barn är Föräldrabalken (FB) tillämplig.

Huvudregeln är att föräldrarna ska svara för underhåll åt barnet i proportion till vad som är rimligt med hänsyn till barnets behov (7:1 första stycket FB).

Underhållsskyldigheten upphör normalt när barnet fyller 18 år. Om barnet fortsatt går i skola efter hen fyllt 18 år är föräldern fortsatt underhållsskyldig tills skolgången avslutats eller tills barnet fyllt 21 år. Det är inte vilken skolgång som helst som räknas, utan det ska vara grundskole- eller gymnasieutbildning eller annan jämförlig grundutbildning (7:1 andra stycket FB).

Din underhållsskyldighet som förälder varar alltså tills din dotter avslutat sina gymnasiestudier, eller tills det att hon fyller 21 år om gymnasietiden skulle förlängas.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare