Hur lång uppsägningstid har jag om jag säger upp mig själv?

Hej

Jag är timanställd 40/Tim/vecka som lastbilschaufför.

Kan jag säga upp mig själv pga plötslig allvarlig sjukdom och hur lång är uppsägningstiden fast man inte kan arbeta mer?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel gäller vad som är reglerat om uppsägningstiden i ditt avtal. Om det inte står något i ditt avtal har en tillsvidareanställd en månads uppsägningstid när denne själv säger upp sig. Om du varit anställd i längre tid än två år men kortare än fyra år har du rätt till en uppsägningstid på två månader [11 § LAS]. Du har fortsatt rätt till lön under uppsägningstiden men detta är enbart så länge du står till arbetsgivarens förfogande. Detta innebär att du fortsätter göra det som du blir tillsagd att göra. Ibland kan även arbetsgivaren förklara en anställd för ansvarsbefriad, vilket innebär att hen inte behöver arbeta men får sin lön ändå. Beroende på hur sjuk du är kan du alltså få betalt eller inte under uppsägningstiden.

En alternativ lösning

Jag skulle vilja säga att du inte behöver säga upp dig när anledningen är sjukdom eftersom du har många rättigheter som sjuk i en anställning. Om du sjukanmäler dig har du rätt till fjorton dagars sjuklön från din arbetsgivare med start från dag 2- 14. Den första dagen är nämligen en karensdag som du inte får betalt för. Från dag 15 har du rätt till sjukpenning från försäkringskassan, vilket motsvarar 80 % av din lön [6 § sjuklönelagen]. Du måste ansöka om sjukpenning hos försäkringskassan. Arbetsgivaren ska försöka omplacera dig till arbetsuppgifter som är mer lämpliga för dig i din nuvarande situation om det är möjligt och om du kan jobba något överhuvudtaget. Hen ska också försöka se till att du blir rehabiliterad [3 kap. 2a § arbetsmiljölagen].

Som svar på din fråga: Ja. Som anställd har du alltid rätt att säga upp dig och om inget annat står i avtalet om uppsägningstiden är tiden som huvudregel på en månad. Om du vill kan du stanna kvar i anställningen, men få sjuklön utbetalt dag 2-14 och sedan sjukpenning om du är borta i mer än 14 dagar.

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare