Hur lång uppsägningstid har jag om jag jobbat 8 månader som fast anställd?

Jag har jobbat på ett företag i 8 månader och har fått fast anställning. Vill säga upp mig. Hur lång uppsägning har jag.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om anställning och uppsägning finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Det är dock viktigt att påpeka att beroende på omständigheterna ditt specifika fall kan uppsägningstiden variera. Nedan kommer jag därför ge dig alternativa svar.

Varför kan uppsägningstiden variera?
Lagen om anställningsskydd är semidispositiv vilket innebär att vissa bestämmelser kan avtalas bort, exempelvis genom ett kollektivavtal. () Arbetsgivaren kan dock aldrig avtala bort bestämmelser genom ett anställningsavtal.

Har din arbetsplats kollektivavtal?
Om din arbetsplats är knuten till ett kollektivavtal så är det möjligt att din uppsägningstid är annorlunda än vad som står i lag. Vet du inte om ni är anslutna till ett kollektivavtal så kan du vända dig till din arbetsgivare och fråga.

Har din arbetsplats inte något kollektivavtal?
För både arbetstagare och arbetsgivare är den minsta uppsägningstiden 1 månad. (11§) Den längsta uppsägningstiden man som anställd har rätt att kräva är:

- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år

- tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år.

- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år

- fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och

- sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

Sammanfattning
Jag kan inte ge dig ett exakt svar på hur lång uppsägningstid du har eftersom jag inte vet om din arbetsplats är knuten till ett kollektivavtal och i isåfall vilket. Eftersom du har varit anställd i 8 månader är din uppsägningstid dock 1 månad om inget annat är avtalat.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga annars är du välkommen att ställa en ny fråga till oss.

Sandra LundinRådgivare