Hur lång uppsägningstid gäller och vad är egentligen en giltig grund för uppsägning?

Hej

Jag jobbar just nu som personlig assistent, ett jobb som jag haft i nära 4.5 år. Under denna tiden har jag arbetat åt samma brukare i dennes hem.

Torsdagen den 31 april kommer han och säger att han "fastnat" lite i sitt beteende och därför behöver en förändring, pga detta säger han upp mig (muntligt) och ger mig 2 månaders uppsägningstid, och säger att han skall söka efter en ny assistent. (Det är alltså ingen arbetsbrist det handlar om)

När jag frågar vad mitt arbete har att göra med att han har "fastnat" säger han bara att det är komplicerat.

Jag frågar om jag på något sätt misskött mitt jobb, och får svaret att så är det absolut inte, utan att det ligger hos honom...

Vad gäller egentligen? Hur lång uppsägningstid gäller för någon som arbetat såpass länge (företaget har inte kollektivavtal) Och är det verkligen en giltig grund för uppsägning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du undrar vilken uppsägningstid som gäller för dig och om det är en tillräcklig grund för uppsägning. Jag utgår ifrån att du har en tillsvidare anställning. För att besvara din fråga kommer Lagen om Anställningsskydd (LAS) att användas.

Uppsägning kräver saklig grund

För att en arbetsgivare ska kunna säga upp någon måste det vara på en saklig grund, dvs antingen pga arbetsbrist eller personliga skäl. I ditt fall har din arbetsgivare grundat din uppsägning på personliga skäl eftersom arbetsbrist inte föreligger (7 § första stycket LAS). Du har rätt att få en skriftlig uppsägning och kan även begära att få omständigheterna för uppsägningen skriftligen (8 § och 9 § LAS). Eftersom du har arbetat hos din arbetsgivare under 4.5 år har du rätt till fyra månader uppsägningstid och har rätt att få lön och dina andra förmåner under din uppsägningstid (11 § andra stycket och 12 § LAS).

Vid personliga skäl är det vanligt att det grundas på brott i tjänsten, brott utanför tjänsten, "samarbetssvårigheter", illojalt beteende osv. I ditt fall verkar det inte finnas någon rimlig anledning utom att din arbetsgivare anser att problemet ligger hos honom och alltså inget som du har gjort. Det är möjligt att han då grundar det på "samarbetssvårigheter" men det måste han också kunna motivera varför. Eftersom du egentligen inte har gjort något går det att argumentera för att din uppsägning inte är sakligt grundad, dvs att det inte finns något giltigt skäl för den (7 § första stycket LAS).

Mitt råd

Utifrån de omständigheter jag fått ta del av går det att argumentera för att din uppsägning inte har varit giltig enligt bestämmelserna i lagen om anställningsskydd (LAS). Du har inte heller fått rätt uppsägningstid, vilket ger dig rätt till ersättning (38 § första stycket LAS). Om du skulle vilja få skadestånd för detta och för en möjligtvis ogiltig uppsägning är mitt råd att du kräver en skriftlig uppsägning samt en skriftlig motiveringen till uppsägningen från din arbetsgivare och vänder dig till ett juridiskt ombud för ytterligare råd om hur du ska ta detta vidare. Du kan alltid vända dig till Lawline Juristbyrå för ytterligare hjälp om du skulle vilja det.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare