Hur lång tid tillbaka kan en anställd begära att arbetsgivaren betalar ut rätt semesterersättning?

Hur lång tid tillbaka kan en anställd kräva att arbetsgivaren rättar felaktigt uybetald semesterlön?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du som anställd har fått fel semesterlön utbetalt. Jag förutsätter därför att du nu (en tid senare) vill kräva din arbetsgivare på din rätta semesterlön.

Hur lång tid tillbaka kan en anställd begära att arbetsgivaren betalar ut "rätt" semesterersättning?

Du som anställd har 2 år år på dig att begära den rätta semesterlönen. De 2 åren räknas från utgången av de året du skulle fått semesterlönen, 33 § Semesterlagen.

Jag ger dig ett exempel:

Juli 2017 hade X semester men fick ingen semesterlön. Tiden börjar räknas från 31 december 2017 och tickar ända tills 31 december 2019. X kan alltså kräva sin arbetsgivare på semesterlönen från juli 2017 till siste december 2019.

Hoppas du fick svar, annars är du välkommen att ställa en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare