Hur lång tid tar det innan det blir rättegång?

Hej!

Jag är misstänkt för grovt rån sedan juli 2016. Spenderade 3 dagar häktad sedan släpptes jag.

Nu väntar jag rättegång antar jag men hur lång tid kan det ta? Jag nekade till brottet. Om jag nu erkänner istället skyndar jag på processen på något vis?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dessa frågor behandlas i rättegångsbalken (RB), se här.

Misstänker man att ett brott har begåtts ska det inledas en förundersökning enligt 23 kap 1 § RB. Där ska det utredas vem som begått brottet och man försöker samla in så mycket information och bevis som möjligt. Att inleda förundersökning kan beslutas av till exempel åklagare eller polisen. Enligt 23 kap 4a § 2 st RB ska en förundersökning bedrivas skyndsamt, detta krav finns till exempel för att den som är misstänkt inte ska behöva undra under en längre tid om det blir rättegång eller inte. Däremot finns det ingen bestämd tidsgräns för när åklagaren måste väcka åtal. Hade du fortfarande varit häktad hade det dock funnits en tid då åtal måste väckas, den tiden sätter rätten ut vid häktningsförhandlingen enligt 24 kap 18 § RB.

Hur lång tid en förundersökning tar beror på hur svårutrett brottet är och varierar från fall till fall. Ett erkännande kan självklart underlätta förundersökningen om den misstänkte är behjälplig i förundersökningen. Däremot så kan man inte lägga ner förundersökningen bara för att den misstänkte erkänner, åklagaren måste fortfarande ha tillräckliga bevis. Till exempel så måste domstolen i en rättegång värdera vilket bevisvärde ett erkännande har, man döms inte bara på grund av att man erkänt.

Det är alltså svårt att säga exakt hur lång tid det kan ta, men ett erkännande kan möjligen skynda på processen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare