FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/04/2018

Hur lång tid tar en bodelning vid skilsmässa?

Hej

Enkel fråga om allt klaffar hur lång tid tar en bodelning vid skilsmässa?

Jag har lämnat in alla papper till hennes advokat och väntar nu bara.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regleringen kring bodelning finns i äktenskapsbalken. Det finns ingen lagregel som stadgar hur lång tid det tar att göra en bodelning då det beror på vilken typ av egendomar ni har. Därför kan jag tyvärr inte svara på hur lång tid det kommer att ta för er, då jag inte vet vad ni har för typ av egendom. Om det däremot börjar dra ut på tiden för att ni inte är överens kan det bli aktuellt att ansöka om en bodelningsförättare, skulle detta bli aktuellt kan du läsa mer om det i kapitel 17 i äktenskapsbalken.

Jag hoppas att det går snabbt med bodelningen, och du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga. Om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare