FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/05/2018

Hur lång tid lagras uppgifter i belastningsregistret?

Hej!

Jag åkte fast för att ha lyst med en grön laserpekare är jag var 14år och de åtalade mig för ringa misshandel samt brott mot strålskyddslagen. Dock så fick jag bara dagsböter för brott mot strålskyddslagen. Min fråga är hur länge kommer det sitta i mitt register?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Belastningsregistret regleras bland annat genom lag om belastningsregister där de s.k. gallringstiderna framgår. Det är påföljden som bestämmer hur länge en uppgift ligger kvar i belastningsregistret. Gallringstiden för dagsböter är 5 år från din dom (17 §). Skulle du däremot bli dömd för ny brottslighet innan de 5 åren passerat så ligger även uppgiften om dina dagsböter kvar. Då ligger den gamla uppgiften om dagsböter kvar så länge som den nya påföljden ligger kvar i registret eller max 20 år. Detta gäller däremot inte om den nya påföljden endast innebär penningböter, då löper den vanliga tidsfristen på 5 år vidare (18 §). Så förutsatt att du inte skulle dömas för ny brottslighet med en påföljd som är hårdare än penningböter så försvinner alltså dina dagsböter ur registret efter 5 år.

Polisen har en sammanställning av gallringsreglerna på sin hemsida som är mycket pedagogisk och lättillgänglig om du vill läsa mer.

Jag noterade att du skrivit att du var 14 år vid brottstillfället. Enligt brottsbalkens bestämmelser måste du vara minst 15 år då brottet begicks för att kunna dömas till påföljd (1 kap. 6 §). Min förhoppning är att du misstagit dig eller skrivit fel om din ålder vid brottstillfället annars ser det ut som att du dömts för något du inte borde ha dömts för! För att ändå besvara din fråga utgick jag från att allt har gått rätt till, skulle så inte vara fallet får du gärna återkomma med en ny fråga angående detta.

Jag hoppas det besvarade din fråga! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Lawline RådgivareRådgivare