Hur lång tid kommer förundersökningen ta?

Hej! Hur länge behöver man vänta för att få nåt riktigt svar från polisen om en grovt bedrägeri som utredning är fortfarande "på gång"?

Brottet anmäldes 4 månader sen. Utredare lovade flera gånger att ringa till offren för att fixa intervju tid för de offren som han inte hann att intervjua men det gick redan 2 månader sen han intervjuade några av offren och det hände ingenting. Offer fick besöka i konto och ringde 2 gånger hur är det med utredning men han säger bara att offren får vänta och lovade att ringa inom 2 dagar eller 1 vecka men gjorde inte.

Kommer det att hända något i utredningen?

Summa beloppet är mer än 500 000 kronor.

Tack i förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din frustation och ovisshet. Vad gäller handläggningstiden så finns det en skyndsamhetsprincip, vid förundersökningar, som tillkommit i syfte att inte låta de inblandande sväva i ovisshet under allt för lång tid, 23 kap 4 § 2 st rättegångsbalken. Dock är ändå handläggningstiderna för bedrägeribrott i regel mycket långa. Anledningen kan vi i viss del hitta i BRÅ's statistik som talar om att under första halvåret 2018 anmäldes 120 000 bedrägeribrott vilket är en ökning med 25 procent (+24 000 brott ) jämfört med första halvåret 2017, (läs på BRÅ's sida HÄR). Vi kan alltså konstatera att det föreligger en mycket hög arbetsbelastning hos polisens bedrägeriavdelning.

Handläggningstiden för utredande av brott kan variera allt från veckor till år helt beroende på belastning och hur ärendet ser ut. Sannolikt sker en prioritetsbedömning där ett grovt bedrägeri troligen väger tyngre att utreda än ett ringa bedrägeri.

Det finns ärenden då polisen JO-anmälts på grund av långa handläggningstider, då har det dock bland annat rört sig om 16 månader för en felaktig parkeringsbot och över tre år för misshandel.

Tyvärr finns det nog inte så mycket mer du kan göra än att avvakta. Givetvis kan du återigen ringa till handläggaren och fråga hur det går i ärendet. För att nå denna får du ringa 11414 för att sedan kopplas vidare till rätt person.

Hoppas du delvist fått svar på din fråga och hoppas allt löser sig för er!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare