Hur lång tid kan det ta tills man får hem strafföreläggande/bot?

Hej!

En nära vän blev anmäld för ringa stöld för snart 3 veckor sedan, hon blev förhörd av polis på plats och de kom fram till att hon skall få en bot samt kommer detta stå i hennes belastningsregister. Hon har fortfarande inte fått hem en bot, vad betyder det har de struntat i det eller?

Tacksam för svar

/nära vän

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger kommer en bot att stå i belastningsregistret. I övrigt uppfattar jag det som att din nära vän har erkänt brottet och att åklagaren då valt att gå vidare med ett strafföreläggande.

Kort om strafföreläggande
En förundersökning leder inte alltid till att åklagaren väcker åtal och startar process i rättegång. Om personen erkänner brott, det står klart vilken brottspåföljd som blir och denna påföljd är begränsad till böter och/ eller villkorlig dom kan åklagaren istället besluta om strafföreläggande.

I det fall åklagaren meddelar strafföreläggande skickas det ut till den tilltalade, dvs din vän. Strafföreläggandet skickas alltså ut så snart förundersökningen är färdig. Hur lång tid en förundersökning tar beror på fall till fall, vissa går fort och vissa tar längre tid. Förutsatt att hon nu har erkänt brottet och vet att ett strafföreläggande ska ges lär det komma ganska snart.

Man kan antingen godkänna strafföreläggandet eller inte. I det fall strafföreläggandet inte godkänns kan åklagaren välja att istället väcka åtal vid tingsrätt.

Godkänna föreläggandet gör man enklast genom att betala hela det belopp som finns på bifogat inbetalningskort. Beloppet ska betalas inom 30 dagar från det att strafföreläggandet kommer.

Det är svårt för mig att veta vad din vän och poliserna kommit fram till i detalj. Om det är just ett strafföreläggande så gäller processen ovan. Då är det framförallt förundersökningens avslutande hon väntar på, vilket kan ta tid. En förundersökning kan pågå tills brottet preskriberas, vilket för ringa stöld är två år, se 35 kap. 1§ Brottsbalken.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentarsfältet, så återkommer jag.

Hashim Mohammed RithaRådgivare