FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/02/2023

Hur lång tid finns mina uppgifter i belastningsregistret kvar om jag begår ett nytt brott under tiden?

för några år sedan blev jag tagen för ringa narkotika och efter det tagit körkort och körde förfort en gång och polisen tog mig. stannar ringa narkotika kvar i 5år till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med “stanna kvar” antar jag att du syftar till om uppgiften stannar kvar i belastningsregistret i 5 år till. Jag kommer svara på din fråga genom att titta på reglerna kring belastningsregister som man finner i lagen om belastningsregister

Prick i belastningsregistret

I vardagligt tal brukar man prata om en “prick” i belastningsregistret. Det innebär att uppgifter om individer som fått påföljder för brott genom bl.a. domar och beslut förs in i registret.

Hur länge stannar uppgifter kvar i belastningsregistret?

I lagen om belastningsregister regleras tiden från när en uppgift gallras ut och därmed försvinner från registret. När uppgiften gallras bort och därmed försvinner från registret beror på vilken påföljd man fått för brottet.

Om din påföljd för det ringa narkotikabrottet var böter finns dina uppgifter kvar i belastningsregistret 5 år efter domen, 17 § tredje punkten. Om påföljden däremot var fängelse gallras uppgifterna ut först efter 10 år, 17 § första punkten. Om påföljden för ditt brott var villkorlig dom eller skyddstillsyn gallras uppgiften ut 10 år efter domen eller beslutet om du var över 18 år, 17 § punkt 4 a)

Beroende på vad du fick för påföljd för det ringa narkotikabrottet påverkar alltså hur lång tid dina uppgifter stannar kvar i belastningsregistret.

Som du skriver i din fråga kan nya brott du begår under tiden dina uppgifter finns med i belastningsregistret påverka hur lång tid tidigare uppgifter om brott finnas kvar i registret. Om det före utgången av tiden på ditt ringa narkotikabrott förs in en ny anteckning beträffande dig om ett nytt brott ska ingen av uppgifterna gallras ut så länge någon av dem finns kvar i registret. Detta gäller dock inte om den nya påföljden endast är penningböter. En uppgift får dock som senast gallras 20 år efter den som som föranledde att uppgiften fördes in i registret, 18 § första och andra stycket. Det innebär alltså att om du fått böter och uppgifterna ska gallras efter 5 år får uppgifterna om dig får stanna kvar längre än 5 år i registret om du begår nya brott som förs in i registret. Dessa uppgifter finns då kvar tills de nya uppgifterna försvinner, men dock som längst i 20 år, 18 § första och andra stycket.

Påföljder vid fortkörning

När det rör sig om fortkörning som i ditt fall är det i första hand penningböter som blir den aktuella påföljden vid fortkörning, 14 kap. 3 § Trafikförordningen. Du kan dock även få en varning eller återkallande av ditt körkort om fortkörningen inte är av mindre betydelse, 5 kap. 9 § samt 5 kap. 3 § fjärde punkten Körkortslagen.

Sammanfattningsvis

Eftersom du körde för fort får man då ofta penningböter vilket innebär att detta inte påverkar tiden som det ringa narkotikabrottet finns kvar i belastningsregistret, 18 § andra stycket lagen om belastningsregister. Då kommer uppgiften om det ringa narkotikabrottet finnas kvar fram tills dess att uppgiften ska gallras ut beroende på vilken påföljd du fick för brottet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Behöver du mer hjälp och rådgivning är du välkommen att boka tid hos en av våra jurister på lawline.se/boka eller skriva till info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Ellen HendarRådgivare