FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/03/2018

Hur lång tid får gå innan bodelning för sambos genomförs?

Hej

Jag och min sambo har separerat.

Vi äger en fastighet ihop sedan 23 år tillbaka. Han flyttade ut i september 2017 och jag bor kvar. En övenskommelse mellan oss, tills jag hittar en fast anställning och därmed kan få eget kontrakt alt. köpa egen bostad. Han kommer då att flytta tillbaka och "lösa ut" mig från vår gemensamt ägda fastighet.

Det har tyvärr dragit ut på tiden och en bekant till honom har varnat för att det i sambolagen skulle finnas en regel som säger att om jag bor kvar i mer än 1 år så skulle han inte längre rätt till vår f.d gemensamma bostad. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 8 § sambolagen måste en begäran personen talar om, företas senast inom ett år från den dag samboförhållandet upphörde. Det är alltså korrekt att en bodelning måste ske. Det finns dock inte något so hindrar er, från att ni genomför en bodelning nu och att din före detta sambo hyr ut fastigheten till dig i andra hand.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare