Hur lång blir uppsägningstid för hyresgästen då hyresvärd sagt upp kontraktet?

Hej! Hur lång blir uppsägningstid för hyresgästen då hyresvärd sagt upp kontraktet? Enligt avtalet har värden 6 månader och om hyresgästen säger upp är det 3 månader. Då vi har fått tag på lägenhet från och med 1:e Februari och uppsägningstid från värdens sida går ut den 31 Maj.

Med tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom hyresvärden har sagt upp hyreskontraktet gäller som utgångspunkt uppsägningstiden på 6 månader i enlighet med kontraktet (jordabalken 12 kap. 4 §). Om hyresgästen vill flytta ut tidigare än så är ju dennes uppsägningstid enligt kontraktet kortare. Hyresgästen kan därför "säga upp" det redan uppsagda kontraktet och i så fall gäller endast en uppsägningstid på 3 månader. Säger ni som hyresgäster upp kontraktet i december betyder det alltså att kontraktet endast löper t.o.m. den 31 mars, istället för maj.

Kortare uppsägningstid än tre månader har ni ingen rätt till, men kan naturligtvis försöka komma överens med hyresvärden om detta, t.ex. om en ny hyresgäst kan flytta in innan er uppsägningstid är över.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare