Hur lång är uppsägningstiden på ett hyresavtal när privatperson hyr ut sitt hus?

Hej Vår familj (2 vuxna, 3 barn) har sedan mitten 2015 hyrt ett hus av en privatperson.

Hon har bara detta huset till uthyres. Nu ringde hon o sa upp att vi får bo kvar här pga hon skiljt sig o vill flytta tillbaka hit själv.

Förstår att besittningsrätten försvinner når hon själv ska bo här o så.

men gäller 3 mån uppsägning exakt? är väldig bostadsbrist här o vill veta hur mycket panik vi ska ha för o oroa oss?

vi gör allt vi kan för o hitta boende men tänk om vi inte lyckas?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur lång uppsägningstid ni har rätt till. Sedan februari 2013 finns en ny lag som reglerar situationer när en privatperson hyr ut ett boende som de själva äger (Lag om uthyrning av egen bostad)

Gäller 3 månaders uppsägning?
Ett hyreskontrakt kan antingen löpa på bestämd tid eller obestämd tid. Om det löper på bestämd tid ska det finnas ett slutdatum på hyresavtalet som anger när det går ut. I din fråga tolkar jag det som att ert hyresavtal löper på obestämd tid vilket innebär att hyresvärden måste säga upp er som hyresgäster för att hyresavtalet ska sluta gälla.

För hyresavtal på obestämd tid är det en 3 månaders uppsägningstid som gäller (3 §). Hyresavtalet upphör då att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. Det innebär att din hyresvärd har rätt när hon säger att en 3 månaders uppsägningstid gäller.

Lycka till och hoppas att situationen löser sig!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare