Hur lång är ens uppsägningstid om arbetsplatsen inte har kollektivavtal?

Hej! Jag har sagt upp mig från mitt nuvarande jobb då jag fått nytt. I mitt nuvarande kontrakt står det "Vid uppsägning under tillsvidareanställning gäller [3 månaders uppsägning] [uppsägningstid enligt lag]."

Vi har inget kollektivavtal, är det då 3 månader som gäller från min sida, eller kan jag yrka på 1 månad enligt LAS?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som det inte finns något kollektivavtal på din arbetsplats och du följaktligen undrar hur lång din uppsägningstid är.

Den kortaste uppsägningstiden man kan ha enligt LAS är en månad, denna blir sedan längre beroende på den sammanlagda anställningstiden du haft hos din arbetsgivare.

Arbetstagaren har rätt till en uppsägning av två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år, tre månader om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år, fyra månader om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år, fem månader om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år och sex månader om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år (11 § LAS).

Hur länge du varit anställd hos din arbetsgivare har alltså påverkan på hur lång din uppsägningstid är. Då det inte framgår mer information av din fråga kan jag inte dra någon fullständig slutsats, men förhoppningsvis kan du med hjälp av min förklaring göra den bedömningen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare