FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/10/2017

Hur kräver jag betalning från en person som via Facebook lovat att köpa böcker av mig?

Hej! Jag skulle sälja några böcker till en person på Facebook. I chatten kom vi överens om pris och när hon skulle betala. När det datumet inföll skrev hon att hon skulle på konsert och inte skulle ha råd förrän nästa månad, vilket jag godtog. Även efterföljande månad sade hon dock att hon inte hade råd. Nu har det gått ännu en månad och samma sak upprepas igen. Vad kan jag göra i en sådan situation? Hon har uttryckligen skrivit att hon lovar att köpa dem och jag är beroende av den inkomsten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Vid behov av kompletteringar eller förtydliganden är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com

Din fråga berör en av de mest grundläggande principerna inom civilrätten (juridik mellan människor och företag), nämligen att "avtal ska hållas". Detta är en oerhört viktig huvudregel som är avgörande för att både näringslivet och privata kommersiella relationer ska fungera. Att bryta ett ingånget avtal är bara tillåtet i vissa speciella situationer.

Att du och Facebook-personen har ett bindande avtal framstår som ganska uppenbart. I ett sådant läge är du skyldig att leverera böckerna och Facebook-personen skyldig att tillhandahålla köpeskillingen. Om så inte sker har du rent principiellt en möjlighet att gå till tingsrätten och få en dom på att kvinnan i fråga måste betala. Vägrar hon att göra det även efter att en dom har meddelats kan du skicka ärendet till Kronofogden, som får verkställa en utmätning av hennes tillgångar.

Min bedömning är således att du har juridiken på din sida. En process i tingsrätten tar dock vanligtvis flera månader och det krävs dessutom en del tid och energi för att få ihop alla formaliteter (d.v.s. en bra stämningsansökan).

I första hand anser jag därmed att du ska klargöra för kvinnan att hon faktiskt har ett juridiskt ansvar att leva upp till sitt åtagande och att du överväger rättsliga åtgärder om hon fortsätter att fördröja affären. Funkar inte det tycker jag att du ska försöka hitta en annan köpare. Misslyckas även det kan det vara läge att skrida till verket och starta en process mot kvinnan. Innan du gör det bör du dock samtala med en jurist med goda kunskaper i processföring, exempelvis någon av mina duktiga och färdigutbildade kollegor på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare