Hur kräver jag återbetalning av lån?

Jag tog ett lån på 150.000 i mitt namn åt min fd sambo pga han hade skuldsanering.

Han lovade att betala det åter så fort som möjligt, men ett avtal oss emellan skrevs där han skulle betala lånekostnad/månad.

Han har nu slutat betala och vägrar göra det, trots att använt allt själv till spekulationer på börsen mm.

Gäller det skrivna kontraktet oss emellan och hur ska jag gå tillväga för att få möjlighet att betala lånet?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom regelverket är ganska stort kommer jag börja med en kort sammanfattning och rekommendation om hur du kan gå tillväga. Sedan går jag igenom reglerna mer i detalj.

Sammanfattning och rekommendationer

Om din fd sambo vägrar betala så kan du göra en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Om han bestrider föreläggandet behöver du ta målet till domstol för att kunna kräva ut pengarna. Om du vinner målet ska din fd sambo betala rättegångskostnaderna (18 kap 1 § RB). Du behöver då ta ställning till hur stor chans du har att vinna målet i förhållande till vad det skulle kosta dig om du inte vinner.

Jag skulle även rekommendera att du försöker prata med din fd sambo en gång till och meddela honom om dina eventuella planer att kontakta kronofogdemyndigheten. Detta kan kanske vara tillräckligt för att få honom att betala.

Denna blankett kan du använda för din ansökan.

Ert kontrakt

Jag vill först nämna att utgångspunkten är att kontraktet gäller mellan dig och din fd sambo. Just att avtal ska hållas är en grundläggande princip i svensk rätt. Eftersom jag inte har läst kontraktet kan jag inte säga så mycket mer, men ingenting i din fråga tyder på att kontraktet skulle vara ogiltigt.

Kontraktet gäller däremot inte, som du säkert vet, gentemot banken. Eftersom lånet är taget i ditt namn är det du och inte din fd sambo som banken kommer vända sig till om lånet inte betalas tillbaka.

Ansökan om betalningsföreläggande

Eftersom din fd sambo vägrar betala kan du ansöka om ett s.k betalningsföreläggande (2 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning). Du ansöker hos kronofogdemyndigheten (1 § LBH). Själva ansökan ska vara skriftlig och den ska innehålla vad du vill ha och vad du baserar det på, alltså ditt yrkande och dina grunder (9, 10 § LBH). Du kan skriva något i stil med att du lånat ut pengar till honom och att han enligt ert kontrakt ska betala tillbaka i viss takt. Du ska även skriva vilket belopp som du vill att han ska betala, när det beloppet förföll och om du vill ha ränta (11 § LBH). Beloppets förfallodag är när han skulle ha betalt egentligen.

Dina och din fd sambos personuppgifter ska också anges i ansökan (18 § LBH, 33 kap. 1 § RB). Du behöver sedan skriva under ansökan och lämna in i original till kronofogdemyndigheten, exempelvis genom post (19 § LBH). En ansökan kostar 300 kronor. Du kan ta med i själva ansökan att du vill ha ersättning för den kostnaden. Du kan även begära ersättning för andra merkostnader i samband med ansökningen, till exempel för eget arbete (17 § LBH).

Vad händer sen?

När kronofogden tagit emot din ansökan kommer de skicka ett brev till din sambo för att han ska kunna yttra sig över din ansökan (25 § LBH). Han kan då välja att agera på tre olika sätt.

Först och främst kan han välja att direkt betala skulden till dig, då behöver du meddela kronofogden att du drar tillbaka din ansökan.

Det andra alternativet är att han invänder och säger att han inte alls har någon skuld att betala. Då är det upp till dig att fundera över om du vill ta saken vidare till domstol (33 § LBH). Om detta skulle hända, och du vill ta det vidare, behöver du skriftligen meddela kronofogdemyndigheten om att du vill få målet överlämnat till tingsrätt (34 § LBH). Du ska då också ge in de bevis, exempelvis ert kontrakt, du vill använda dig av och övriga omständigheter i målet. Det är du som har bevisbördan för att han har en skuld att betala till dig (39 § LBH). Att du har ett skriftligt avtal talar självfallet till din fördel. Om skulden som finns kvar att betala är högre än 22 750 kostar ansökan till tingsrätt 2500, om summan är mindre kostar det 600, dessa avgifter går att hitta på domstolsverkets hemsida.

Det tredje alternativet är att han inte alls svarar på kronofogdens brev och då kan myndigheten meddela ett s.k. utslag (42 § LBH). Vilket betyder att de förelägger honom att betala skulden. Som utgångspunkt sätter de igång med verkställigheten på direkten. Själva verkställigheten kostar 600 kr, detta försöker kronofogden få ut av den svarande men om det inte går kommer du få en faktura. Om du inte vill ha verkställighet på direkten kan du ange det i din ansökan (16 § LBH). Verkställighet betyder att myndigheten börjar arbetet med att driva in skulden. Även utslaget kan bestridas av din fd sambo och då överlämnas målet till domstol (52-54 § LBH).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och du är varmt välkommen att återkomma. Om du känner att du behöver ytterligare vägledning, exempelvis om hur dina chanser i domstol skulle se ut, kan jag även rekommendera dig att ta kontakt med våra jurister.

Vänlig hälsning,
Sara JönssonRådgivare