Hur kompenseras försäljning till underpris till bröstarvinge?

Hej! Har nu en pappa som har gått bort i dagarna ...vi är tre syskon ..pappa var sambo inte gift...nu är de så att vi två döttrar har inte haft någon kontakt med vår pappa på ett tag ., har fått reda på att han har sålt sitt ställe till vår bror i juni ...för under pris ...är de nåt vi kan göra nu ? Sedan står pappa på två eller tre bilar hur fördelas de ...om typ han har skrivit testamente då får vi inget tro? Hur mycket kan vår bror undanhålla för oss ... Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Vad tråkigt att din pappa har gått bort.

För att besvara din fråga kommer vi att gå in och titta i ärvdabalken (ÄB).

Eftersom du och dina två syskon är er pappas barn, så är ni hans så kallade bröstarvingar och ska alla tre ärva lika mycket, alltså en tredjedel var, av det som finns kvar efter er pappa, 2 kap. 1 § ÄB. Eftersom er pappa och hans sambo inte är gifta, så har hon ingen rätt att ärva er pappa.

Försäljningen av er pappas ställe

Utgångspunkten i arvsreglerna är att varje bröstarvinge ska ärva lika mycket, 2 kap. 1 § ÄB. Om den avlidne tidigare gett någon av bröstarvingarna en gåva, så ska denna därmed avräknas från arvet, som om personen redan fått en del av sitt arv. Detta gäller så länge det inte har skrivits ett gåvobrev eller liknande där det uttryckligen står att det inte ska räknas som förskott på arv, 6 kap. 1 § ÄB.

Med gåva likställs även försäljning till underpris till någon av bröstarvingarna. Eftersom er bror har köpt er pappas ställe till underpris så ska det alltså räknas som att han har fått ett förskott på sitt arv. Det innebär att skillnaden mellan priset er bror fick betala och marknadsvärdet vid försäljningstillfället ska avräknas från hans arv, 6 kap. 1 § ÄB. Avräkningen kommer ske i samband med att era arv ska betalas ut och du och din syster blir på det viset kompenserade.

Ert arv

Om det inte finns något testamente så kommer du, din syster och din bror dela lika på det som finns kvar efter er pappa, 2 kap. 1 § ÄB. Från er brors del kommer dock hans förskott att räknas bort.

Om er pappa har skrivit ett testamente där han gör er mer eller mindre arvslösa så kan ni ''påkalla jämkning av testamentet'', 7 kap. 3 § ÄB. Att påkalla jämkning av testamentet innebär att ni inom 6 månader från det att ni fått ta del av testamentet går till den personen som arvet enligt testamentet gått till och talar om att ni kräver er så kallade ''laglott''. Laglotten utgör hälften av det som ni var och en hade fått om det inte hade funnits något testamente, alltså en sjättedel var, 7 kap. 1 § ÄB.

I frågan nämner du att din pappa har två eller tre bilar. Eftersom bilar inte så enkelt kan delas upp så är det bäst om ett syskon får en ''hel'' bil var, 23 kap. 3 § ÄB. Om det känns svårt att dela upp bilarna mellan er kan ni sälja dem och sedan dela upp pengarna mellan er. Det viktiga är att ni i slutändan får rätt summa egendom, oavsett om egendomen utgör bilar eller pengar. Självklart kommer även övrig egendom som er pappa lämnade kvar efter sig ingå i arvet.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så kommer försäljningen till underpris av er pappas ställe avräknas från er brors arv så länge det inte finns ett gåvobrev som säger att det inte ska räknas som förskott på arv.

Skulle det finnas ett testamente så får ni inte glömma att inom 6 månader från det att ni tog del av testamentet påkalla jämkning om det visar sig att ni inte ska ärva så mycket som ni har rätt till.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har någon ytterligare fråga om arvet är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Alma LövgrenRådgivare