FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/08/2017

Hur komma åt fakekonto på Facebook?

Min ex fru har gjort falsk konto på instagram och lagt bild på oss två utan attt veta om det och bytt lösen på vår gemensam konto som vi hade på facebook så kan inte komma åt den för att ta bort den och hon bytte för 3 månader sen enligt facebook och lägger alla bilder så alla kan se. har kontaktat henne via dem konton på meddelande att ta bort face/insta kontot men hon vägra svara. Vill ta bort dem verkligen och vet inte vad jag ska göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Facebook konton för två användare är inte tillåtna så det kan du enkelt få inaktiverat genom att gå in på profilen och anmäla den till Facebook. Instagram har en liknande report-funktion som du kan använda dig av. Det är den enklaste lösningen på problemet. Hon har nämligen brutit mot båda sidornas användarvillkor och de har en skyldighet att stänga av henne.

Hoppas att svaret är till hjälp, ursäkta att det dröjde. Vi får in väldigt många frågor till gratisrådgivningen just nu och hinner tyvärr inte besvara alla så snabbt som vi gärna hade velat. Prova gärna vår expressrådgivning i framtiden för garanterat snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare