FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll12/12/2018

Hur kan mitt barn få underhållsbidrag från sin far?

Hej! Jag har ett barn ihop med en man som jag är särbo med. Han bor hemma hos sina föräldrar, 10 mil ifrån mig. Vi fick en dotter år 2016 och hon bor hos mig. Jag erhåller barnbidraget för henne då hon försörjs av mig. Hennes pappa betalar ingenting för henne, någonsin. Han tycker att barnbidraget ska täcka allt. Jag är arbetslös och har det väldigt tufft ibland ekonomiskt, men får ingen hjälp av socialtjänsten, då de säger att pappan måste hjälpa till med att försörja sin dotter. Vad ska jag göra? Jag har till och med funderat på att avsluta förhållandet för att få underhåll via Försäkringskassan. Ledsamt men sant.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du vad du kan göra för att din dotters far betala underhåll för henne.

Enligt svensk lag ska föräldrar svara för underhåll åt barnet, efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga (7 kap. 1§ st 1, föräldrabalken).

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år, men om barnet går i skolan (grundskola eller gymnasium) efter att barnet fyllt 18 år, är föräldrar underhållsskyldiga fram tills att skolgången är avslutad, men högst fram tills att barnet fyller 21 år (7 kap. 1§ st 2, föräldrabalken).

I kostnaderna för barnets underhåll ska var och en av föräldrarna bidra efter sin förmåga (7 kap. 1§ st3, föräldrabalken).

Slutligen, ska en förälder som inte varaktigt bor tillsammans med barnet, eller inte har vårdnad om barnet, vara underhållsskyldig och betala underhållsbidrag (7 kap. 2§ föräldrabalken).

Således, är barnets far skyldig enligt lag att hjälpa till med att försörja barnet. Det är väldigt sällan barnbidraget täcker precis alla kostnader för ett barn, varefter föräldrarnas underhållsskyldighet aktualiseras. Eftersom barnets far dessutom inte varaktigt bor tillsammans med barnet, är han skyldig att betala underhållsbidrag till barnet.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare