Hur kan man gå tillväga vid utebliven lön?

Hej, Jag fick inte min lön för 8 arbetade dagar. Arbetsavtalet började gälla en dag efter jag började, eftersom arbetsgivaren bestämde sig för att inte betala mig för min första arbestdag. Han har inte skrivit på avtalet heller. Jag slutade arbetade pga han ville tvinga mig arbeta på olagliga arbetsvillkor. Han har nu inte betalat min lön och jag vill veta villka möjlighter som finns för att få betalt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över vad du kan göra vid utebliven lön.

Till att börja finns det inga formkrav vad gäller anställningsavtal, innebärande att det är möjligt att ingå ett bindande anställningsavtal muntligt. Ur bevissynpunkt kan det däremot underlätta med ett skriftligt avtal.

Ett anställningsavtal är bindande. Detta medför en skyldighet för arbetsgivare att betala ut lön för utfört arbete, och om detta inte sker uppkommer en fordran gentemot arbetsgivaren. Mot bakgrund till detta är min första rekommendation att du tar kontakt med arbetsgivaren och kräver att få lönen utbetald. Om detta inte fungerar är ett alternativ att du ansöker om ett betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten, se mer information här. Om du trots att du vänt dig till kronofogdemyndigheten inte skulle få lönen utbetald kan du ta ärendet vidare till domstol.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare