Hur kan man annullera ett hyreskontrakt om båda är överens?

Hej!

Undrar hur man "river" (annullerar) ett kontrakt där båda är överens. Orginal-dokumentet finns hos en myndighet, så att "riva" rent bokstavligt fungerar inte. Det gäller ett hyreskontrakt av en privat fastighet. Om båda är överens, hur gör man då för att annullera det. Om man bara kommer överens muntligt om att häva (annullera) kontraktet och den ena senare ångrar sig, så kan ju den andra begära ut en kopia av kontraktet av myndigheten. Kan man skriva någon form av papper på att kontraktet är annullerat (båda är överens om att upphäva det)? Hur skriver man då, vad måste vara med? Mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Det aktuella lagrummet för din fråga är Jordabalken (JB). Mer specifikt är det 12 kap. som är aktuellt och som även brukar kallas för Hyreslagen.

Inledningsvis om ert hyresförhållande varat mer än i 3 månader så behöver uppsägningen vara skriftlig, (12 kap. 8§ JB). Jag bortser från uppsägningstiden i detta fall då du anger att ni är överens om att annullera det, sam att det låter som att du ännu inte flyttat in. Oavsett så rekommenderar jag som du själv resonerat, att det är bäst att ha det skriftligt.

Däremot skulle jag rekommendera att ni gör det som en uppsägning fast utan uppsägningstiden, just för att ha ett skriftligt bevismedel om att hyresavtalet inte längre är aktuellt. En blankett för uppsägning av hyresavtal finner du HÄR.

Däremot skulle jag se till att ni har en varsin kopia av det, samt att även den du hyr av skriver under uppsägningen. Genom att din hyresvärd också undertecknar det, tyder det på ett samtycke till att uppsägningen sker det datumet som ni bestämt så att inte några oklarheter föreligger där. Detta eftersom det sannolikt egentligen skulle föreligga en uppsägningstid. Det är en av era möjligheter enligt min bedömning.

Skulle ni vilja skriva en annullering själva rekommenderar jag att annulleringen innehåller detta:

-Hyresvärden och dennes adress.

-Dina uppgifter och adress.

-Uppgifter om fastigheten såsom adressen.

-Rubricera det som "Annullering av hyreskontrakt"

-När annulleringen ska gå i kraft.

-Att det just gäller annullering av ett hyreskontrakt.

-Att det här avtalet är er slutreglering av ert hyresförhållande. Alltså att det träder istället för det hyresavtal ni haft.

-Daterade underskrifter av er båda

-(Vill man vara extra tydlig kan man även lägga till era personnummer)

Sen gäller samma sak som ovan, se till att ni får en varsin signerad kopia av avtalet. Fördelen med det är att ni kan få fram mer exakt vad det är som gäller.

Skulle ni vilja ha stöd och hjälp i processen kan jag rekommendera vår juristbyrå.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare