FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/08/2023

Hur kan man anmäla polisen?

Har anmält polisen för trakasserier hos polisen. Ingen respons, istället trakasserar man mig ännu mer. Har aldrig begått ett brott och har inget kriminellt förflutet, ändå kan jag knappt köra en meter med bilen innan de stoppar mig. De anklagar mig konstant för att köra drogpåverkad vilket inte stämmer då jag ALDRIG sysslat med knark. Jag får en spruta Buvidal på LARO var tredje vecka mot mitt läkemedelberoende. Detta finns på recept. De har utsatt oss för husrannsakan två gånger vilket resulterat i att vi blivit vräkta från vår bostad. Så min fråga är: var anmäler jag polisen för trakasserier? Anmälan till deras egna sk utredare resulterade i ämne fler trakasserier, och sist tog de mitt körkort!!? Trots att jag sa vilken medicin jag tar och att jag är positiv på det. Då jag inte har ett aktivt recept utan får det först när sprutan ska ges så blev anmäld för drograttfylla. Vore evigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att kärnan i din frågeställning är att du anser dig vara felaktigt behandlad av polistjänstemän, och du undrar hur du ska gå till väga för att anmäla detta. Reglerna finns fr.a. i brottsbalken (BrB).

Du beskriver det du utsatts för som ”trakasserier”. Det brott som ligger närmast sådant beteende som i dagligt tal brukar åsyftas med trakasserier är ofredande. Ofredande innebär att fysiskt antasta någon annan eller utsätta denne för störande kontakter eller annat hänsynslöst beteende (4 kap. 7 § BrB). Utifrån vad du beskriver verkar det kanske snarare som att det du menar att polisen har gjort mot dig utgör någon form av tjänstefel. Tjänstefel är ett brott som går ut på att gärningspersonen vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för sin uppgift. Det utdöms dock inte ansvar för ringa fall (20 kap. 1 § BrB). Om du upplever att du utsatts för ofredande, tjänstefel eller ett annat brott av en polistjänsteman ska du anmäla detta till polisen genom att göra en polisanmälan. Ärendet kommer alltid att utredas av polisens avdelning för särskilda utredningar.

Om du upplever att du blivit felaktigt behandlad av polismyndigheten eller en enskild tjänsteman kan du också göra en JO-anmälan. Detta kan du göra på riksdagens ombudsmäns hemsida.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare